Buna buna - Reisverslag uit Văleni, Moldavië van Moldavie2015 - WaarBenJij.nu Buna buna - Reisverslag uit Văleni, Moldavië van Moldavie2015 - WaarBenJij.nu

Buna buna

Door: Christel en Danielle

13 Juli 2015 | Moldavië, Văleni

Beste Lezers:)

Het weekend is alweer voorbij en hebben onze eerst werkdag erop zitten. Zaterdagavond om ongeveer 20:00 uur (Moldavie tijd) zijn we veilig aangekomen in Valeni. De reis ging heel goed en we zijn warm ontvangen. Iedereen slaapt bij een gastgezin uit het dorp. De gezinnen wonen wel een eindje van de kerk (wat onze basis is) vandaan. We moeten ongeveer 3 kwartier lopen.
De gastgezinnen bleken erg voorbereid op onze komst, ondanks dat we in de kerk een flink diner hadden gekregen, werd ons thuis allemaal lekkers toegestopt.

Zondagochtend om 09:00 uur begon de eerste kerkdienst. Een heel andere dienst zoals de meesten van onze groep zijn gewend. Er werd veel gezongen en ook van ons werd verwacht dat we wat hollands lieten horen. Zo gezegd zo gedaan, dus hebben we het lied ' 'k stel mijn vertrouwen' in het canon gezongen.
In de middag werden we naar een riviertje/meertje gebracht. Er werd ons verteld dat we even lekker konden zwemmen, we hadden wel wat meer verwacht dan behalve groen stinkend water, met daarin een waterrat en een slang. Gelukkig kwamen we deze pas tegen toen we langs de kant lagen.

Vandaag zijn we begonnen met het echte werk! We hebben ongeveer 26 gaten gegraven van ong. een meter om daar morgen palen in te zetten en zo een hek rond het sportveld te maken. Het doel is om aan het eind van de week het hek te hebben neergezet.

De mensen hier zijn ontzettend aardig, er word heelveel voor ons gedaan, we krijgen vooral erg veel eten. 2 dames uit de kerk slapen twee weken lang in de kerk om 3 maaltijden voor ons neer te kunnen zetten op een dag, daarbij smaakt het ook erg goed. Vanmorgen zijn we begonnen met een broodje vis en mayonaise, in de middag hebben we bietensoep gehad en daarbij nog wat moldavische specialiteiten en in de avond kip met aardappeltjes. De toetjes hier zijn vooral erg goed, vanmiddag hebben we soort oliebollen gegeten en vanavond wafels.

Verder hebben we het erg gezellig met elkaar en zien we uit naar de rest van de week :)

Bedankt voor het lezen!

We proberen overmorgen weer een blog te plaatsen.

Buna sierra!

• 13 Juli 2015 - 21:35

Johan En Anneke:

Ook hallo (even opgezocht),
    Leuk weer wat van jullie te lezen, we hebben ernaar uitgekeken.
    Fijn dat jullie het leuk hebben, ben benieuwd hoe het Canon heeft geklonken?
    Zouden jullie ook foto's Bijlmer reisverslag kunnen plaatsen?

Kijk nu alweer uit naar het volgende verslag...

• 13 Juli 2015 - 22:16

Lijda:

Geweldig om te lezen hoe de bewoners jullie verwennen met allerlei lekker eten. Als dat zo doorgaat komen jullie zwaarder terug dan jullie heen gingen :) Jullie aanwezigheid wordt in elk geval gewaardeerd! Succes met al jullie graafwerk ( en schilderwerk, heb ik begrepen) dat gaat zeker lukken !
    Veel plezier met elkaar, de gastgezinnen en de kinderen : maak er een mooie tijd van!

• 13 Juli 2015 - 22:59

Hanneke:

Fijn om te lezen dat jullie een goede reis gehad hebben! Is het erg warm daar? Succes met jullie werk, geniet van alle mooie dingen daar! Tot een volgende blog.

• 14 Juli 2015 - 00:04

Janke:

Leuk om jullie belevenissen te lezen, en fijn dat er zo goed voor jullie gezorgd wordt. Jullie logeren bij gastgezinnen en hebben de maaltijden gemeenschappelijk in de kerk? En hoe laat beginnen jullie 's morgens? Spannend ook, broodje vis met mayo als ontbijt. Ben benieuwd naar de komende verhalen, maar wel met foto's en filmpjes hoop ik. Succes allemaal en heb een goede tijd daar. God zegene jullie en het werk wat je doet.

• 14 Juli 2015 - 07:32

Alexander En Gerleen:

Lieve Menke en de rest van groep!

Wat fijn dat jullie een goede reis hebben gehad en dat jullie zo warm worden ontvangen.
    Krijg daarvan een warm gevoel Van binnen en krijg eigenlijk een beetje heimwee naar mij reis in 2012 naar Zuid Afrika en Zambia.

Ik wens jullie Gods Zegen toe in dit project en probeer jullie zoveel mogelijk te volgen!

Veel liefs & suc7,

Alexander en Gerleen